Καλε... Κυριε Κωστα Ταχτση...
...εσυ που ησουν τοοοοοσο πανεξυπνος, και τοοοοοοσο κουλτουριαρης, δεν μας ειπες ποιος θα εργαστει για το καλο της gay κοινοτητας, μια που εσυ.... δεν εδινες μια τρυπια δεκαρα;;;
Καλε μου Κυριε Κωστα Ταχτση, τον καιρο που εσυ φωναζες για τα δικαιωματα καποιου να ντυνεται σαν γυναικα για να τραβηξει "ετερο super man" και να εχει "the time of his life", εγω μαθαινα πως να γινεσαι εθελοντης για να διανεμεις τροφη σε ατομα που εχουν HIV και δεν μπορουν να βγουν απ το σπιτι τους... Ηδη ειχα χασει ποσους φιλους...
Καλε μου Κυριε Ταχτση, οτι σου αρεσε, το σεβομαστε, αλλα... η ζωη δεν ειναι μονο "ετερο" που ειναι ετοιμοι να σε κανουν να αισθανθεις σαν γυναικα...
Ξερεις υπαρχουν και αλλα πραγματα στη ζωη εκτος του οτι καποιος νταλικιερης απο τα Τρικαλα μας εκανε να αισθανθουμε τοσο... γυναικα...
Και κατα ποσο αγωνιστηκες για τα ομοφυλοφιλα δικαιωματα οπως γραφουν... ασε ας μην γελασω...
Θα επρεπε να κλαψω καλυτερα...
Ααα... και κατι ακομα... και οταν ζητουσες αστυνομικους να σε φυλανε οταν κανεις πιατσα... ειμαι "σιγουρος " οτι το ζητουσες για το καλο... ολων των gay, οχι μονο για το τομαρι σου...
"Ο Χατζιδάκις είναι ευχαριστημένος από την επιτυχία και νευριασμένος με τον Ταχτσή. «Με πήρε τηλέφωνο και ξέρετε τι μου ζήτησε; Να πω στον Καραμανλή να βάλει δυο αστυνομικούς να τον φυλάνε όταν κάνει πιάτσα, γιατί έρχεται κάποια Αλόμα και τον δέρνει. Μα είναι δυνατόν να πω τέτοιο πράγμα στον Καραμανλή;"
Οπως ειπε και ο Χατζιδακις... "Μα ειναι δυνατον...;"
13 comments:
Αγαπητέ μου ephemeron,
επειδή ξέρω ότι έζησες εκείνη την εποχή, είχες βρεθεί στο ΑΚΟΕ (δεν ξέρω αν τον είχες γνωρίσει προσωπικά τον Ταχτσή), λυπάμαι που βλέπεις εντελώς μονοδιάστατα την περίπτωση του Ταχτσή.
Ο Ταχτσής, εξ όσων γνωρίζω (και τυγχάνει να γνωρίζω πολλούς που τον γνώρισαν), δεν ήταν κατά του να δημιουργηθεί το ΑΚΟΕ, ούτε ήταν ενάντιος στο να δημιουργηθεί μια συλλογικότητα ομοφυλόφιλων.
Ο Ταχτσής, αν και τραβεστί ο ίδιος, ήταν ενάντιος στα να χρησιμοποιούνται οι τραβεστί ως η ακίδα του τόξου στο κίνημα των ομοφυλόφιλων, όπως στην αρχή είχε κάνει το ΑΚΟΕ, με την περίπτωση της Μπέττυς και της Αλόμας. Αυτό που έβλεπε ο Ταχτσής ήταν ότι πολλοί ομοφυλόφιλοι τότε, όπως έλεγε "κρύβονταν πίσω απ' τα φουστάνια των τραβεστί" και τις χρησιμοποιούσαν (άδικα) ως εμπροσθοφυλακή.
Εκεί κυρίως ήταν κυρίως οι αντιρρήσεις του.
Επίσης, είχε αντιρρήσεις στο γεγονός ότι πολλοί που ενεργοποιούνταν στο ΑΚΟΕ, ήταν επιρρεασμένοι από το γαλλικό γκέι κίνημα, και πίστευε ότι εμείς οι Έλληνες έχουμε την δική μας παράδοση. Αυτό δέ το έλεγε διότι έβλεπε ότι το γαλλικό γκέι κίνημα τότε ήταν επιρρεασμένο από τον Μάη του '68, είχε δηλαδή μια αριστερίστικη κατεύθυνση, και ότι το γκέι κίνημα πρέπει να είναι μακρυά από κατευθύνσεις του τύπου "αριστερά-δεξιά".
Δεν ξέρω αν έχεις διαβάσει το "Φοβερό Βήμα".
Νομίζω ότι βλέπεις μονοδιάστατα τα πράγματα.
Και ναί, ήταν λογοτέχνης ο Ταχτσής, δεν ήταν "κουλτουριάρης".
Και πρόσφερε πολλά στα Ελληνικά γράμματα.
O Tαχτσής ήταν αναμφίβολα ένας μεγάλος λογοτέχνης και σαφώς είχε δίκιο όταν έλεγε ότι το γκέι κίνημα έπρεπε να λάβει υπόψη την ελληνική πραγματικότητα. Επιπλέον ο καθένας στη ζωή του κάνει τις επιλογές του και κανείς δεν δικαιούται να καθίζει τους άλλους στο σκαμνί (και μάλιστα μετά θάνατον) με σκοπό να προβάλει τις δικές του επιλογές ως σωστότερες, δικαιότερες, ανθρωπινότερες κτλ.
Από την άλλη έχω την εντύπωση ότι και ο Ταχτσής όπως και πολλά άλλα σημαντικά μυαλά στην Ελλάδα (μια πρόσφατη περίπτωση ήταν η Μαλβίνα Κάραλη) πολλές φορές έπεφτε στην παγίδα των εξυπνακισμών και των εύκολων λαϊκισμών και ότι αισθάνονταν πολύ πιο άνετα σε μια Ελλάδα καθυστερημένη επαρχία της Ανατολής παρά σύγχρονη χώρα της Δύσης.
Με άλλα λόγια ότι πολλές φορές ένας ιδιότυπος εστετισμός και "σνομπισμός" οδηγούσε ανθρώπους όπως τον Ταχτσή σε ιδεολογικές στρεβλώσεις που έφταναν μέχρι και στην ωμή και απροκάλυπτη αντιδραστικότητα.
Πέρα απ' αυτά που λες gsh, ο Ταχτσής ήταν άνθρωπος που του άρεσε να τραβάει την ζωή στα άκρα (γι' αυτό άλλωστε είχε και τον θάνατο που είχε), ήταν άνθρωπος που πολλές φορές υπερέβαλλε για να προκαλέσει τους ανθρώπους.
Ήξερε καλά να προκαλεί και να το διασκέδαζει, ακόμη και όταν ήταν ο χαμένος του παιχνιδιού.
Και πάνω απ' όλα ήταν τεχνίτης του λόγου - του αξίζει σεβασμός για όσα έχει προσφέρει.
Και κάτι ακόμη. Ο Ταχτσής είχε ταξιδέψει στην Αυστραλία, στην Αμερική, είχε ζήσει εκεί. Δεν αισθανόταν καθόλου καλά στην καθυστερημένη Ελλάδα, ούτε ήθελε η Ελλάδα να είναι μια καθυστερημένη χώρα της ανατολής.
Εκτός από την Ελληνική παιδεία που γνώριζε καλά, είναι φανερή η αγγλοσαξωνική επιρροή στην δουλειά του.
Ο ίδιος είχε πεί ότι πριν μεταφράσει Αριστοφάνη στα νέα ελληνικά, διάβαζε και στα αγγλικά το κείμενο, τον βοηθούσε.
@ Tales
"ο Ταχτσής ....ήταν άνθρωπος που πολλές φορές υπερέβαλλε για να προκαλέσει τους ανθρώπους"
Aυτό ακριβώς εννοώ όταν γράφω ότι "ένας ιδιότυπος εστετισμός και "σνομπισμός" τον οδηγούσε σε ιδεολογικές στρεβλώσεις"
Tales,
Οτι ο Ταχτσης προσφερε στα Ελληνικα γραμματα, καμια αμφιβολια. Και εγω θα ημουν ο τελευταιος να κανω κριτικη στα εργα του. Αλλα... οταν πετας στον αερα διαφορα οπως... "ο ομοφυλοφιλος ερωτας... δεν οδηγει πουθενα... ακριβως γιατι ουτε παιδι γινεται..." Φιλε Tales, αν εγω ή εσυ ειχαμε βγει εξω και το ειχαμε πει αυτο, θα μας ειχαν παρει με τα αυγα και τις ντοματες.
Ο Ταχτσης ηταν εντελως αντιθετος με το gay κινημα γιατι οπως ειπες και συ ηταν ανθρωπος των ακρων. Γι αυτον υπηρχε μονο μια μεγαλη "τραγωδια" που προσπαθουσε να την παιξει οσο καλυτερα μπορουσε...
Επειδη ο Ταχτσης ηθελε να ντυνεται γυναικα και να πηγαινει με "ετερο", αυτο δεν σημαινει οτι δεν επρεπε να εχουμε gay bar, και gay εστιατορια κλπ Για τον Ταχτση ομοφυλοφιλια ηταν ο ενας να παιζει την γυναικα και ο αλλος τον "ετερο" γαμιά. (...τωρα πως γινεται καποιος που πηγαινει με ενα αντρα να λεγεται "ετερο", αυτο ακομα δεν το εχω καταλαβει, αλλα μονο οταν εισαι τοσο σοφος οσο ο Ταχτσης τα καταλαβαινεις αυτα...)
Αυτο που με πειραζε απο παλια με τον Ταχτση, ηταν οτι επειδη ηθελε να ζησει οπως ηθελε αυτος και να προβαλει την "προσωπικη του τραγωδια", δεν επρεπε να υπαρχει gay κοινοτητα...
Οπως πολυ σωστα ειπε και ο gay super hero "(o Ταχτσης) αισθάνονταν πολύ πιο άνετα σε μια Ελλάδα καθυστερημένη επαρχία της Ανατολής παρά σύγχρονη χώρα της Δύσης".
gay super hero,
γραφεις...
"Από την άλλη έχω την εντύπωση ότι και ο Ταχτσής όπως και πολλά άλλα σημαντικά μυαλά στην Ελλάδα, πολλές φορές έπεφτε στην παγίδα των εξυπνακισμών και των εύκολων λαϊκισμών και ότι αισθάνονταν πολύ πιο άνετα σε μια Ελλάδα καθυστερημένη επαρχία της Ανατολής παρά σύγχρονη χώρα της Δύσης."
Συμφωνω απολυτα...
Και πάλι δεν συμφωνώ μαζί σου ephemeron. Κρίνεις το 1978 με τα μάτια του 2009. Είναι λάθος θεώρηση. Αν τότε έλεγες σε κάποιον Έλληνα που πίστευε στην "απελευθέρωση της ομοφυλόφιλης επιθυμίας" (για να δανειστώ όρους του ΑΚΟΕ), ότι οι ομοφυλόφιλοι θα μπορούσαν να έχουν την δυνατότητα του γάμου και της υιοθεσίας, θα σε κοίταγαν σαν παράξενο πουλί.
Είναι το ίδιο λάθος που κάνουν πολλοί σήμερα που προσπαθούν να κριτικάρουν τον Χριστιανόπουλο, τον Ιωάννου και άλλους γκέι συγγραφείς με τα σημερινά δεδομένα.
Και κάτι ακόμη.
Οι συγγραφείς είναι για να γράφουν, οι ακτιβιστές για να αγωνίζονται κτλ κτλ.
Τελειώνω με ένα από τα πιο όμορφα ποιήματά του, που είχε γράψει το 1951. Θέλεις να σου πώ κάτι; Αυτό το 1951 ήταν μεγαλύτερη γροθιά από 10 γκέι γάμους.
Χαιρετώ και αντιγράφω.
---------------
Μια μέρα θα με πουν φακίρη
μεσ’ απ’ το στήθος μου έβγαλα κόκκινα περιστέρια
μεσ’ απ’ τα μάτια μου καπνό
πέρασα ξίφη στα όνειρά μου
διέπραξα κλοπές δι’ υποβολής
από αγάπη σας ορκίζομαι, από τύψεις ίσως
μια μέρα θα με πουν ομοφυλόφιλο
εκείνον ευγενή κι’ ομοφυλόφιλο
εμένα πονηρό απλώς
θα με πουν οχιά: έναν κοινό προδότη!
Εμπρηστή!
οι τίμιοι συμπολίτες μου
θα ’ρθουν και θα κοπρίσουνε τον τάφο μου (εικονικόν)
μα τα παιδιά τους – α, οι έφηβοι!
Αυτοί θα μ’ αναστήσουνε, και θα με πούνε ποιητή
ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ
Tales,
Φιλε Tales, δεν μιλησα ουτε θα μιλησω για τα εργα του Ταχτση, γιατι δεν ειμαι κριτικος βιβλιων.
Αυτο που σχολιαζω ειναι η περιεργη σκοπια που εβλεπε ο Ταχτσης την ομοφυλοφιλια.
Με λιγα λογια...
Για τον Ταχτση "ο ομοφυλοφιλος ερωτας δεν οδηγει πουθενα"...
Για εμενα ομως ο ομοφυλοφιλος ερωτας με φερνει σε μερη μαγικα και ονειρεμενα και με κανει ευτυχισμενο.
Λυπαμαι πολυ για τον Κυριο Ταχτση που ο ομοφυλοφιλος ερωτας του, δεν τον οδηγησε πουθενα...
Λυπαμαι ειλικρινα...
Ούτε γώ είμαι κριτικός βιβλίων, ούτε καν Κρητικός :p
Απλά λέω ότι θα πρέπει να καταλάβουμε πώς σκέφτονταν άνθρωποι κάποιας ηλικίας πριν 30 χρόνια ephemeron.
Για τον μέσο ομοφυλόφιλο κάποιας ηλικίας την δεκαετία του '70, ναί, ο ομοφυλόφιλος έρωτας δεν οδηγούσε πουθενά.
Και δεν θα τον ψέξω γι' αυτό.
Λυπάμαι βέβαια, όπως λες, αλλά τον κατανοώ.
Πλέον, έχουν περάσει 30 χρόνια, τα πράγματα έχουν αλλάξει και καλώς έχουν αλλάξει, ο κόσμος προχωράει και τώρα πλέον και εσύ και πολλοί ομοφυλόφιλοι σε όλο τον κόσμο μπορούν να λένε, όπως εσύ "Για εμενα ομως ο ομοφυλοφιλος ερωτας με φερνει σε μερη μαγικα και ονειρεμενα και με κανει ευτυχισμενο."
Αυτή είναι μία από τις κατακτήσεις μας. Δεν πρέπει όμως να περιφρονούμε την κληρονομιά μας.
Tales,
Υπηρχε τοτε ενας μεγαλος αριθμος gay, μεσα σ' αυτους και ο Ταχτσης, που εγω ονομαζω gay της "παλιας σχολης" (και υπαρχει ακομα), και οι οποιοι εκαναν φοβερα μεγαλο κακο στο κινημα των ομοφυλοφιλων. Αυτοι οι "κυριοι" ειχαν φτασει τοτε σε τετοιο (φυλακη τω στοματι μου...) σημειο ωστε να ονομαζουν τους gay που εκαναν ερωτα με αλλους gay... (συγνωμη...) "πλακομουνούδες"...
"Να τα παιδια πανε για πλακομουνι"
"Κοιτα τα παιδια πανε να δεσουν φιογκο"... και αλλα πολλα τετοια "καλα"...και νομιζω δεν ειμαι ο μονος που τα εχω ακουσει αυτα... Διοτι κατα τους gay της "παλιας σχολης" μονο ο "ετερο" μπορει να ειναι ο καλυτερος εραστης (!!!) Φυσικο ηταν γι' αυτους να μην δινουν δεκαρα για gay δικαιωματα και κινηματα, οπως και ο Ταχτσης.
Δεν κριτικαρω τα γραφτα του Ταχτση, κριτικαρω την αποψη του για την ομοφυλοφιλια και τα gay δικαιωματα...
Αγαπητέ Εφήμερε,
Νομίζω ότι άνοιξες ένα μεγάλο "μπαούλο" όπου όλοι(μας), συννένοχα. όλα αυτά τα χρόνια επιθυμούσαν(με) να παραμείνει κλειστό.
Κατ αρχάς ακούω θυμό.Και cynicism. Και σύγκριση. Θέλω να πιστεύω ότι όλο αυτό πηγαίνει βασικά , όχι σε πρόσωπα αλλά σε στάσεις και ιδεολογίες. Γιατί όπως σωστά ειπώθηκε, δεν μπορούμε να γίνουμε δικαστές προσώπων. Ξέρεις καλά που οδηγούν αυτά.
Αν και δεν ήμουν στην Ελλάδα να τα ζήσω όλα αυτά που περιγράφεις, οπότε η γνώμη μου θα είναι ελλιπής, πιστεύω ότι η "τάση" Ταχτσή ή αυτό που στο βάθος ήθελε να πεί αυτός ο άνθρωπος εκφράζει μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων. Πολύ μεγαλύτερη απ αυτήν που όρισες. Μια ομάδα ανθρώπων που στάθηκαν άπραγοι, αμήχανοι, και ένοχοι μπροστά σ όλο αυτό το (καλό) κίνημα που αναφέρεις.
Γι αυτούς ήταν σαν να έπρεπε να πετάξουν στο φεγγάρι. Με την μία! Χωρίς καμμία προετοιμασία, χωρίς να στείσουν βασικά πράματα στον ψυχισμό τους, σ ότι αφορά τις επιλογές τους ώστε να μπορούν να τις διαχειριστούν, να τις κρατήσουν. Μεγάλη υπόθεση η ελευθερία, δεν συμφωνείς?
Έχω κενά, στο πως δραστηριοποιούνταν τότε τα γκέυ κινήματα στην Ελλάδα και πως σκέφτονταν να εφαρμοστούν τα διάφορα μοντέλα. Τι διεκδικούσαν και με ποιόν τρόπο. Πάντα έχω κατα νου την Ελληνική πραγματικότητα χωρίς αυτό να λειτουργεί ως άλλοθι.
Πιστεύω ότι ο Ταχτσής, ενώ ο ίδιος είχε την ζωή που λες, όμως σ ότι αφορά την σεξουαλική ταυτότητα και την διαχείρησή της, πρωσωπικά και θεσμικά σ έναν δημόσιο λόγο, νομίζω πως ήταν έντιμος κι έλεγε κάτι άλλο, ουσιαστικότερο.Ίσως να ξεπερνούσε και κάποιες προοδευτικές ιδεολογίες.
Εάν έχω κάτι να του προσάψω, είναι οι προσωπικές του αδυναμίες για ελέγχο(ως να τα ήξερε όλα), να είναι σημαντικός και η αδυναμία του να είναι έντονα παρόν στα ομοφυλόφυλα πράματα. Ο εστετισμός και όλα αυτά δεν φέρνουν την καταστροφή νομίζω.
Στην Ολλανδία, την εποχή που ζούσα εκεί, η διανόηση τον θεωρούσε πολύ σπουδαίο συγγραφέα και για την γκέυ κοινότητα αποτέλεσε σύμβολο.
Τώρα, όλα αυτά τα λέω, έχοντας την επίγνωση ότι έχω κενά στο πως ήταν τα πράματα εδώ. Ομως, γνωρίζω καλά την χώρα, κι άς έζησα έξω, ξέρω πολύ καλά ότι αρκετά πράματα τα κάνουμε στα "όρθια", μιμούμαστε εύκολα πρότυπα, κατηγορούμε εύκολα τον απέναντι χωρίς να κάνουμε την δική μας αυτοκριτική.Αλλά το μεγαλύτερο ελλάτωμά μας είναι η τάση που έχουμε στον εμφύλιο πόλεμο. Ενώ θα μπορούσαμε όλο αυτό το δυναμικό να τον κάνουμε σ έναν δημιουργικό διάλογο.
hollandos,
γεια σου και να εισαι καλα,
Για να πω την αληθεια, το τι σημαινει UNITY στην gay community εγω το ειδα στην πραγματικοτητα στην Αμερικη...
Εκει για παραδειγμα τα leather ατομα υποστηριζαν τις drag queen, και οι drag queen υποστηριζαν την υπολοιπη κοινοτητα χωρις να βγαινουν εξω με φαμφαρες και να ανακοινωνουν οτι μονο οποιος εχει σεξ με "ετερο" ειναι πραγματικος gay...
Και οσο για το οτι τα gay δικαιωματα... ειναι "εκ του πονηρου"...
Αυτου του ειδους η ιδεολογια συμβαινει μονο στο Αφγανισταν σημερα...
Η Ελληνικη gay κοινοτητα πηγε πολυ πισω ακουγοντας διαφορους να λενε οτι τους κατεβαινε στο κεφαλι...
αλλα και παλι, δες τι μου λενε ολοι με τα σχολια τους... "στην Ελλαδα ΔΕΝ υπαρχει gay κοινοτητα"...
Γιατι; γιατι απλα στην Ελλαδα δεν υπαρχει UNITY, ολοι θελουν να εχουν τον τελευταιο λογο και δεν δινουν ενα παρα για τους αλλους... Φοβερο... αλλα αληθινο...
(εξ ου και η ελληνικη φραση... "μακρια απο μας..." με αλλα λογια εμεις να ειμαστε καλα, και... ασε στους αλλους να συμβαινουν τα συστριγγλα... χεστηκαμε...)
Φοβερο...
Post a Comment