Consuetudinis magna vis est.
Που σημαινει "η δυναμη της συνηθειας ειναι μεγαλη"
Γι' αυτο ακριβως το λογο, επειδη οι νεο-ελληνες εχουν συνηθισει τοσο πολυ να μιλανε τις "ζωντανες" (!!!) γλωσσες των Αρχαιων Ελληνικων και των Λατινικων, γι αυτο ακομα και στα Ελληνικα σουπερ μαρκετ καθημερινα ακουγονται διαλογοι οπως οι παρακατω...
-Volumus panem et caseum (-Θελουμε ψωμι και τυρι)
-Aliud quid? (Τιποτα αλλο;)
-Non, gratias ago! (Οχι, ευχαριστω!)
Ναι, ειναι αληθεια! Τα Αρχαια Ελληνικα και τα Λατινικα ειναι τοσο ζωντανα και καθημερινα στην ζωη των νεο-Ελληνων οσο καθημερινα ειναι η χωριατικη σαλατα, το σουβλακι και το ουζο, ή με αλλα λογια τα Αρχαια Ελληνικα και τα Λατινικα κυλανε -στην κυριολεξια- μεσα στις φλεβες των νεο-Ελληνων!
Αποδειξη για το ποσο ζωντανες ειναι οι γλωσσες των Αρχαιων Ελληνικων και των Λατινικων για τους νεο-Ελληνες ειναι το οτι, αν καλεσουμε δεκα φιλολογους και τους ζητησουμε να ανοιξουν ζωντανα συζητηση μεταξυ τους στα Αρχαια Ελληνικα ή στα Λατινικα, θα μας κοιταξουν λες και τους ζηταμε να κατασκευασουν μεσα σε μια ωρα, ενα πυραυλο για να πανε στη σεληνη!
Μεγαλη η δυναμη της συνηθειας, και ιδιως πανω σε εμας τους νεο-Ελληνες!
Δυστυχως, επι δεκαετιες ολοκληρες, εχουμε συνηθισει παρα-παρα πολυ στην αμπελοφιλοσοφια, στη χαζομαρα, στη μπουρδα και στη μπαρουφα!
6 comments:
Καλημέρα!
Μιλάς γενικά ή για ένα συγκεκριμένο γεγονός;
@ Hfaistiwna
Οι πιο πολλοι απο εμας εχουμε συνηθισει στις χαζομαρες...
Απο ποτε τα Αρχαια Ελληνικα και τα Λατινικα ειναι ζωντανες γλωσσες; Απο ποτε ολοι οι Ελληνες εγιναν ξαφνικα λατρεις των Αρχαιων Ελληνικων ενω στους πιο πολλους μαθητες ποτε δεν αρεσαν;
Ακομα και φιλολογοι δεν μπορουν να συζητησουν ή να γραψουν ενα σωστο λογο στα Αρχαια Ελληνικα ή στα Λατινικα, και ξαφνικα εγιναν ζωντανες γλωσσες που εχουν πρωταρχικο ρολο στη παιδεια καισ τη ζωη μας;;;
Ναι καταλαβαίνω τι εννοείς!
Ναι οι γλώσσες αυτές δεν είναι ομιλούμενες και αν αυτό είναι το μόνο κριτήριο για να θεωρούνται ζωντανές τότε όντως δεν είναι. Όμως αυτό δεν μπορεί να είναι κριτήριο για την μη διδαχή τους. Κατά πρώτο, επειδή ακριβώς είναι "νεκρές" και κανείς μας δεν έχει επαφή με αυτές πως θα γνωρίσει ένας μαθητής την ύπαρξή τους ώστε αργότερα να θελήσει να τις σπουδάσει αν δεν τις διδαχτεί στο σχολείο; Επίσης, η επαφή με μία γλώσσα δίνει την δυνατότητα και την ευκαιρία να έρθει ο σπουδαστής σε επαφή με την γραμματεία της, λογοτεχνία, ιστορία κλπ. Ασχέτως αν τελικά η ανάγνωση των παραπάνω θα γίνεται για μια ζωή στην ομιλούμενη γλώσσα η πρώτη επαφή θα γίνει με το αρχικό κείμενο.
Από εκεί και πέρα, το πρόβλημα έγκειται στο ότι δεν έχουμε ξεκαθαρίσει τι ρόλο θέλουμε να έχει η Λυκειακή εκπαίδευση. Αν μιλάμε για 3 τάξεις προετοιμασίας για πανεπιστημιακά ιδρύματα τότε πρέπει εξ αρχής, οι σπουδές να είναι ανάλογες της κατεύθυνσης που θα ακολουθήσει ο μαθητής. Αν θέλουμε να είναι γενικής παιδείας, τότε εκεί μπορούν να διδάσκονται τα πάντα έστω με δυνατότητα επιλογής.
Όπως και να έχει, η εκμάθηση μιας μη ομιλούμενης γλώσσας πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να βοηθείται η μάθηση και κατανόηση της εξέλιξής της, στην περίπτωσή μας τα νέα ελληνικά. Να διδάσκονται οι συνέχεια που μπορεί να έχει η γλώσσα, οι ομοιότητες οι διαφορές. Και όχι απλά να προσπαθείς να μάθεις νεκρούς χρόνους, κλίσεις και περίεργες συντάξεις.
@ mahler76
Συμφωνω! Και στην τελευταια προταση σου τα λες ΟΛΑ!
Συμφωνω μεν με την διδασκαλια τους, ΑΛΛΑ διαφωνω με τον τροπο που γινεται η διδασκαλια και σε ποιους μαθητες γινεται!
Δεν ειναι ποτε δυνατο να ζηταμε απο μια κοπελα που θελει να γινει κομωτρια να μας κανει αναλυση στο "Συμποσιο" του Πλατωνα!
Οπως επισης δεν ειναι ποτε δυνατον να ζηταμε απο ενα συγγραφεα να γνωριζει πως να κανει... οξυγονοκολληση!
@ mahler76
Και κατι πολυ σπουδαιο που ξεχασα...
Οτι και να γινει, ο κοσμος να γυρισει αναποδα, να μην καταργηθει ή αλλαξει η διδασκαλια των θρησκευτικων!
Αν γινει αυτο, παει.. θα ερθει το τελος του κοσμου! :D
Post a Comment