Tuesday, October 13, 2009

Γαμος... μια χρονικη αναδρομη...

Σκεφτομαι... πως αλλαξε ο γαμος μεσα στα χρονια, πως αλλαξε η οικογενεια...
Τι αλλαγες εφεραν οι καιροι...

Η μητερα-συζυγος τον 5 αιωνα ΠΧ

Σε όλη την ζωή της βρισκόταν υπό την εξουσία του συζύγου της. Κλεισμένη διαρκώς στο γυναικωνίτη, δεν μετείχε καθόλου στην κοινωνική ζωή της πόλεως ούτε μπορούσε να έχει γνώμη για βασικά θέματα του οίκου. Το νομικό αυτό καθεστώς διατηρήθηκε επί αιώνες.

Η μητερα-συζυγος τον μεσαιωνα

Ο συζυγος εχει δικαιωμα, αν η γυναικα του αρνηθει να εχει σεξ μαζι του, να την ονομασει μαγισα και να αφησει το κοσμο να την καψουν ζωντανη. Για τα παιδια θα ειναι υπευθυνη η επομενη γκομενα-συζυγος του πατερα...

Η μητερα-συζυγος γυρω στα 1950

Στο σπιτι, ο συζυγος εργαζεται, η μητερα ειναι υπευθυνη για τα παιδια και το καθαρο σπιτι, μια που δεν υπαρχουν δουλες οπως στην αρχαια Ελλαδα, και επισης ειναι υπευθυνη για τα μελομακαρονα και τους κουραμπιεδες τα Χριστουγεννα. Που και που ανοιγει το στομα της να πει κατι στον συζυγο της αλλα ακομα κρατιεται...

Η μητερα-συζυγος γυρω στα 1980

Αμα λαχει... (να πουμε...) αφηνει τον συζυγο στο σπιτι και τρεχει στα μπουζουκια για να ριξει ενα τσιφτετελι πανω στο τραπεζι στις 3 το πρωϊ με τις φιλες της. Ακομα συνεχιζει να καθαριζει το σπιτι και να ειναι υπευθυνη για τα παιδια...

Η μητερα-συζυγος γυρω στα 1900

Ολο και πιο πολλες μητερες εργαζονται και εχουν παιδια. Ο συζυγος ολο και πιο λιγο μιλαει... Για τα παιδια ειναι υπευθυνοι και οι δυο... (κατα καποιο τροπο...)

Η μητερα-συζυγος γυρω στα 2008

Τολμαει και λεει στον συζυγο της "αμα σου αρεσει μαγκα.... αμα δεν σου αρεσει... μαζεψε τα και δινε του... εγω κραταω το σπιτι και τα παιδια..."

Καπου αναμεσα σε αστεια και σοβαρα κατι τετοιο εγινε με το γαμο μεσα σε χιλιαδες χρονια, και καλυτερα να ανοιξουμε τα ματια μας και να δουμε την αληθεια...
Η εννοια του γαμου εχει αλλαξει τοσο πολυ με το χρονο...
Η εννοια της οικογενειας εχει αλλαξει τοσο πολυ, και θα συνεχιζει ν' αλλαζει...
Συμφωνα με στατιστικες οι οικογενειες που ζουσαν μαζι με τα παιδια τους το 1980 ηταν 75%, αλλα σημερα οι οικογενειες που ζουν με τα παιδια τους ειναι μονο 41%...
Περασαν τα χρονια που ο γαμος ηταν "παιδο-κεντρικος"... (ευτυχισμενος γαμος ειναι μονο ο γαμος με παιδια...)
Τωρα εχουν ερθει τα χρονια του "να εχω ποιοτητα με τον συζυγο μου, να με αγαπα, να με σεβεται, να πηγαινουμε μαζι σινεμα, να διασκεδαζουμε, να ζουμε μαζι σαν φιλοι αγαπημενοι που αγωνιζονται για την ζωη"
Μα... κατσε ενα λεπτο... αυτο ακριβως δεν ειναι που εμεις οι gay θελαμε ολα αυτα χρονια;;;
Ποιοτητα με τον συντροφο, που με αγαπα, με σεβεται, που πηγαινουμε μαζι σινεμα, διασκεδαζουμε, και ζουμε μαζι σαν φιλοι αγαπημενοι που αγωνιζονται για την ζωη";;;

9 comments:

the boy with the arab strap said...

εχει ξεπεραστει ο θεσμος του γαμου , αλλα μεχρι να το καταλαβει ο κοσμος θα περασει αρκετος χρονος.

Ephemeron said...

off,
εχεις δικιο...
παρ ολα αυτα θα ηθελα να δω πριν πεθανω, να εχουν οι gay ισα δικαιωματα, κι ας εχει ξεπεραστει ο θεσμος του γαμου...

George Tsitiridis said...

ακριβώς ξεχασες την αδιαφορία στον ίδιο το γάμο και τους γκεη γάμους

πέμπτη εποχή said...

ωραιο αρθρο, εφήμερε:)
Μετα από 50 χρονια πιθανον να γραφουν κατι αναλογο για τις σχεσεις των gay αντρων και γυναικων μετά τη θεσπιση του
γαμου μεταξυ ομοφυλων ατομων.
Να δημοσιευονται , λεει, στατιστικες για την εξελιξη της σχεσης των gay μετα τη θεσμοθετηση του γαμου...
anyway..ο θεσμος ακομη και στους str8 δε με εχει πεισει πως λειτουργει.Η ουσια των ανθρωπινων σχεσεων δεν εχει να κανει με νομιμοποιησεις και χαρτια. Ωστοσο ειμαι υπερ για λογους καθαρά ανθρωπινων δικαιωμάτων.Ξερω ζευγαρια αντρων και γυναικων που ζουν χρονια μαζι.Γιατι να μη δικαιουνται κοινωνικη ασφαλεια κι ολα οσα απολαμβανουν οι str8;
Χιλιαδες γιατί , που ειμαι βεβαιη πως σε λιγα χρονια θα αποτελούν θεμα εκπονησης phd για μελλοντικους κοινωνιολογους που θα ερευνουν την πορεια των διεκδικησεων των gay.
.......
καλο Σαββατοκυριακο από Αθηνα

Ephemeron said...

πεμπτη εποχη,
Ακριβως οπως το εγραψες...
"...Η ουσια των ανθρωπινων σχεσεων δεν εχει να κανει με νομιμοποιησεις και χαρτια. Ωστοσο ειμαι υπερ για λογους καθαρά ανθρωπινων..."
Σιγουρα τα πραγματα θ' αλλαξουν με τα χρονια.
Σ' ευχαριστω.
Καλο Σαββατοκυριακο σε σενα και σε οσους αγαπας.

Βρομιστεράκι said...

Heeey Εphemeron δεν συμφωνώ. Οι γυναίκες στον 5ο ΠΧ αιώνα μόνο έτσι δεν ήταν.
Πέραν τούτου, ευχαρίστως να σου παραχωρήσω το δικό μου δικαίωμα αν κόπτεσαι τόσο που σε μένα είναι εντελώς ανούσιο και άχρηστο διότι δεν έχω σκοπό να το εξασκήσω ποτέ. Δε μου χρειάζεται η άδεια της βοθρο-εκκλησίας για να ζήσω με το συντροφό μου ούτε και η έγκρισή τους στο αν θέλω να κάνω παιδιά. Φυσικά ούτε και της πολιτείας μου χρειάζεται.
Το θέμα λοιπόν δεν είναι λίγο χαρτομάνι και 2 τσάμπα δικαιώματα.
Καταλαβαίνω την ανυσηχία σου μόνο αν τη βάλουμε υπό βάση φορολογίας και εξόδων.

suncitizen said...

Οι γυναίκες φοβάμαι την πάτησαν.
Βλέπεις η ελευθερία έχει κόστος.
Τώρα ΚΑΙ δουλεύουν ΚΑΙ έχουν και το σπίτι ΚΑΙ τα παιδιά.
Στην ελλάδα ο άντρας - μαμάκιας - ανάπηρος, αδυνατεί κατα κανόνα να συμβάλλει αποτελεσματικα στις δουλειές του σπιτιού.
Δεύτερο λάθος της γυναίκας!
Η οικονομική ανεξαρτησία την κάνει εγωίστρια, ανυπότακτη, ανυποχώρητη. Έρχεται εύκολα σε ρήξη με τον άντρα της κι το διαζύγιο είναι στο τσεπάκι.
Μα όταν ένας άντρας αντιλαμβάνεται σιγά-σιγά ότι είναι πολύ πιθανό να χωρίσει, τότε θα πάψει να "παιρνει το ρίσκο του γάμου". Γιατί να ξοδεύει ένα κάρο λεφτά και ενέργεια για μια επένδυση με τόσο ρίσκο;
Ήδη οι γυναίκες διαμαρτύρονται ότι οι άντρες έπαψαν να είναι αντρες. Δε φλερτάρουν, δεν τις προστατεύουν, είναι αδιάφοροι, δεν παίρνουν πρωτοβουλίες. Σωστά μεν, αλλά γιατί να το κάνουν όταν ξέρουν ότι πλεον οι σταθερές ποιοτικές σχέσεις σπανίζουν;
Προτιμούν το εύκολο σεξ και το "να περνάμε καλά".
Αυτά περι γάμων.
Και μεσα σε αυτό το χαμό, οι μόνοι που διεκδικούν με πεισμα το γάμο, είναι οι gay...:)
Βέβαια, αν ποτέ γίνει gay γάμος στο Ελλάντα, με το επίπεδο ωριμότητας που έχουν οι gay εδώ, θα είναι η χαρά του δικηγόρου. Κάθε τρεις και λίγο για διαζύγιο...

Ephemeron said...

βρομιστερακι,
Οταν γραφω για γαμο, και υιοθεσιες, κλπ, ειναι λογω ισων δικαιωματων και τιποτα παραπανω. Παρ' ολο οτι ειμαι υπερ των gay γονιων, εγω προσωπικα δεν θελω να εχω παιδια, για πολλους λογους. Το ιδιο και με τον γαμο... δεν ειμαι καθολου σιγουρος αν θα ηθελα να παντρευτω, αλλα ειμαι υπερ του gay γαμου.
Αλλα υπαρχει και το αλλο... αυτο που ειπες στο τελος.
"Καταλαβαίνω την ανυσηχία σου μόνο αν τη βάλουμε υπό βάση φορολογίας και εξόδων"
Εδω συμφωνα με στατιστικες που εγιναν υπολογιζουν οτι, αν συγκρινουμε δυο ζευγαρια, το ενα ζευγαρι straight παντρεμενοι, το αλλο ζευγαρι gay που μενουν μαζι αλλα δεν ειναι παντρεμενοι, και μεινουν μαζι απο τα 20 εως τα 80, το ζευγαρι των straight θα εχει γλυτωσει (απο εφοριες, κλπ) μεσα σε 60 χρονια πανω απο $ 400.000 (!!!)
Δηλαδη το gay ζευγαρι θα εχει πληρωσει, επειδη δεν μπορουν να παντρευτουν, $ 400.000 πιο πολλα απο το straight ζευγαρι, και καπου ξερεις... αυτο δεν ειναι λιγο πραγμα.
$ 400.000 δεν ειναι πενταροδεκαρες...

Ephemeron said...

suncitizen,

γραφεις "Βλέπεις η ελευθερία έχει κόστος"
Συμφωνω... οχι μονο εχει κοστος αλλα... "θελει αρετη και τολμη η ελευθερια"...

γραφεις "Η οικονομική ανεξαρτησία την κάνει εγωίστρια, ανυπότακτη"
Μμμ... σωστα, αλλα... ετσι ακριβως δεν ειναι και πολλοι απο τους gay?

γραφεις "Προτιμούν το εύκολο σεξ και το "να περνάμε καλά"
Ναι, σωστα, αλλα... το ιδιο συμβαινει και με πολλους gay...

γραφεις "Και μεσα σε αυτό το χαμό, οι μόνοι που διεκδικούν με πεισμα το γάμο, είναι οι gay"
Κατι μου λεει οτι το ποσοστο των gay που θα παντρευτουν σε σχεση με το συνολικο gay πληθυσμο θα ειναι πολυ μικρο...

γραφεις "Βέβαια, αν ποτέ γίνει gay γάμος στο Ελλάντα, με το επίπεδο ωριμότητας που έχουν οι gay εδώ, θα είναι η χαρά του δικηγόρου. Κάθε τρεις και λίγο για διαζύγιο..."
Εχω πει ακριβως το ιδιο με οτι ειπες, σε παλιο σχολιο μου, αλλα ελπιζω να ζησουμε και να δουμε το αντιθετο, για το καλο ολων μας, και οχι για το καλο των δικηγορων...